Co powinien zrobić pracodawca w kwestii prewencji mobbingu? Jak działają procedury i komisje antymobbingowe? Skąd bierze się lęk dotyczący procedur antymobbingowych? Na te oraz inne pytania odpowiedzą Karolina Czapska-Małecka oraz Aleksandra Kuzaj w 7 odcinku “Dobrego Podcastu”.

Karolina Czapska-Małecka to prawniczka i psycholożka. Jest wykładowczynią na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie specjalizuje się w prawie pracy. Posiada serwis Prolaboria i zajmuje się tam szkoleniami z przeciwdziałania mobbingowi oraz innych tematów z zakresu HR.

Aleksandra Kuzaj to psycholożka, która pełni funkcję doradczyni, Rzeczniczki Etyki oraz interweniuje w ramach komisji antymobbingowych. Prowadzi szkolenia oraz zajęcia z tematyki mobbingu na Akademii Leona Koźmińskiego oraz w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej.

Ekspertki spotkały się, aby porozmawiać o tym, jak pracodawcy mogą przeciwdziałać mobbingowi. Na początku, skupiły się na aspekcie prawnym tego tematu. “Ważne żeby pracodawca działał, żeby to nie było tylko i wyłącznie na papierze, ale żeby rzeczywiście była ta chęć przeciwdziałania mobbingowi” wspomina Karolina Czapska-Małecka.

Kolejnym poruszonym tematem były komisje i procedury antymobbingowe w miejscach pracy. Rozmówczynie skupiły się na przedstawieniu w jaki sposób one działają, oraz w których miejscach potrzebują zmian. “W istniejących procedurach brakuje tej części bardziej miękkiej, bardziej nieformalnej” zauważa Aleksandra Kuzaj. Brakuje w nich procedury, która dałaby emocjonalne wsparcie osobie doświadczającej mobbingu. 

Zostaje wspomniane również, że komisje antymobbingowe przypominają wewnętrzny sąd. “Dostrzegam ogromny stres zarówno osoby, która składa skargę jak i której ta skarga dotyczy, ale również świadków” dodaje do tego Karolina Czapska-Małecka. Rozmówczynie zgadzają się, że w komisjach powinny nastąpić zmiany, które pomagają osobom biorących w nich udział zmniejszyć stres z nimi związany.

Ekspertki zadają sobie również pytanie, co dalej, jeśli komisja stwierdzi, że nie doszło do mobbingu? W firmach istnieją trudne relacje oraz konflikty, które nie są mobbingiem, ale nie powinny być ignorowane. Karolina Czapska-Małecka wspomina o procedurach rozwiązywania konfliktów, jako mechanizmie, który mógłby pomóc w tych sytuacjach.

Następnie podjęty był temat roli ekspertów zewnętrznych w komisjach antymobbingowych. “Czasami potrzebny jest ktoś kto obiektywnie spojrzy na sprawę i zadba o wsparcie tych relacji.” mówi Aleksandra Kuzaj. Wspominani są również mediatorzy, jednak korzystanie z tego sposobu nie jest jeszcze tak spopularyzowane w Polsce jak za granicą. 

Na koniec podcastu, ekspertki zwracają uwagę na to, co jest najważniejsze w prewencji mobbingu ze strony pracodawcy. “Żeby przeciwdziałać mobbingowi, należy najpierw przyjrzeć się komunikacji i pomagać w takim codziennym komunikowaniu.” uważa Karolina Czapska-Małecka. Podkreśla również, że priorytetem pracodawcy powinno być rozwiązanie sprawy wewnątrz firmy, a pozew jest formą ostateczną. 

Serdecznie zapraszamy do przesłuchania tego odcinka podcastu, aby dowiedzieć się więcej na wyżej wspomniane tematy. 

Podcast dostępny jest na platformach streamingowych: 

Produkcja: IMAGENCY

Realizacja: Media River